Partagas - Serie D No.4

Hecho en Cuba - Totalmente a mano...

Partagas - Serie D No.4

Berichtdoor Don Fernando » wo jun 06, 2007 10:57 pm

Ik had veel goeds gehoord over de Partagas serie D no.4 en had deze sigaar dan ook met zorg uit het reizende robusto pakketje van Misha gekozen.

Een robuust uiterlijk met duidelijke nerven, echt een stoere mannen sigaar met een prettige hooigeur. Het knippen ging makkelijk en de predraw was erg soepel. Het aansteken ging prima met 1 (lange) lucifer en de eerste smaak die loskwam was leer, eerst zachtjes maar de smaak werd snel sterker. Een mooie volle witte rook, lichtgrijze stevige maar rafelig ogende as. Na ongeveer een derde van de sigaar kwam er een stevige cacaosmaak vrij maar helaas kreeg ik te maken met een flinke scheefbrand die ik moet corrigeren, en voor het einde van de sigaar kon ik nog een paar keer aan de slag. Nadat er een beetje houtsmaak vrij kwam proefde ik op ongeveer 2/3de ook een fris mintachtig smaakje wat afgelost werd door iets van toast.

Rookduur ongeveer 60 minuten, wat meer had kunnen zijn zonder alle scheefbrand.

Test conditions

Place: Home
Event: Godfather III
Lighter: Matchstick Xikar executive to correct
Cutter: Xikar Xi2
Drink: water

Rating (14/20)
Construction: 14 / 20
Draw: 17 / 20
Appearance: 14 / 20
Aroma (foot) 7 / 10
Smoke && ash: 7 / 10
Aroma (body) 7 / 10
Burn: 11 / 20
Aroma (head) 7 / 10
Aroma (body) 7 / 10
Aroma (foot) 7 / 10
Price / value: 13 / 20

Cigar information

Brand: Partagas
Name: Serie D No. 4
Country: Cuba
Size: 124 mm / 50 standard rg

Tobacco information
Wrapper leaf: Cuba
Binder leaf: Cuba
Filler leaf: Cuba

Door alle goeie reviews die ik had gelezen was mijn verwachting heel hoog, misschien wel te hoog waardoor mijn verwachtingen niet helemaal werden waargemaakt.
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Voornaam: Ferdinand
Favoriete sigaar: Tatuaje RC233
Padron 40th anniversary maduro
Favoriete manier van decappen: Boren
favoriete knipper: Palio
Aansteek Methode: Torch aansteker

Berichtdoor ruudC » wo jun 06, 2007 11:16 pm

Maar ik kan me ook voorstellen dat je rookgenot en alsmede je smaakbeleving negatief be?nvloed zijn door het scheefbranden, nietwaar? Ik heb je over de smaak iig niet horen klagen!
>> http://www.ruudC.nl <<

...Don't waste your time, or time will waste you...
ruudC
250+
250+

Berichtdoor schimahen » di jun 12, 2007 6:18 pm

Ik heb gisteren een Partagas D No.4 uit de humidor geselecteerd en opgestoken. Perfect, telkens weer, zonder op Willeke Alberti te willen lijken;) Preburn was de trek uitstekend, niet te zwaar, niet te licht. De brand er in met een lucifer en dat leverde mooie dikke witte rook op die smaakte naar karamel, koffie, toast, en later leder. Ik moet zeggen dat ik er mee rondgelopen heb in de tuin en het bos, maar ook binnen, waarbij het even niks doen de boventoon voerde. Drinken er bij was eerst koffie en later wat thee. Ruim 90 minuten rookgenot met als laatste de smaak van citrus die het heel fris maakte en van scheef branden geen last. Het is soms nuttig de sigaren een kwart slag per dag te draaien zodat alles evenwichtig bewaart wordt. Ook een maand of zes in de humidor komt de sigaar ten goede.
schimahen
100+
100+

Berichtdoor Opdakje » ma jun 25, 2007 4:00 pm

Heren,

Deze jongen ook inmiddels gerookt. Ik had er geen hoge verwachtingen van. Dit kwam mede door wat gesprekken met de sigarenhandelaar. En wat andere mensen die dezen al eens hadden gerookt. Hun unanieme oordeel is/was een erg lichte sigaar helemaal voor Partagas. Nou ik kan dit alleen maar beamen... Een sigaar die eigenlijk totaal nietszeggend is. Een sigaar die geen lach op je gezicht tovert, een sigaar waar je geen traan om laat.

Door de verhalen heb ik het wijste besluit genomen en hem opgestoken bij een bakkie pleur! Een goeie keuze... Ik wil hem niet helemaal de grond in boren maar het is niet mijn ding!

Constructie en looks zijn gewoon goed van het ding. De as is bijna perfect, en de brand ook prima. Een keertje bijbranden en de rest kun je gewoon corrigeren met een extra pufje en wat gedraai. Ook de draw is fijn, niet te licht en niet te zwaar. Maar de smaak tja in de pre draw duidelijk waarneembaar is het cedar ( wellicht uit de humi, en niet zozeer van de sigaar zelf ). Maar goed, aansteken en er komt een fijne geur los. Die na een centimetertje branden nog wat voller wordt. Opzich is er vrij weinig rook, en zit je niet met je muil in de walmen " heerlijke " sigaren rook. Wat ik altijd toch een beetje jammer vindt. Wel genoeg rook in de mond trouwens. De smaken zou ik omschrijven als hout, en de pepers die jullie omschrijven die heb ik er ECHT niet ingehad.

Als smaakvergelijkings spul kan ik geen enkele Cubaan noemen, enkel domunicanen en dan de Davidoff. Wat ik eigenlijk een slechte domunicaan vindt qua smaak compositie. Waarom? Het ding kost behoorlijk wat duiten, en geeft een smaak complex af die niet duidelijk is te onderscheiden. Ligt dit aan mij, wellicht. Maar geef mij dan maar een Padron,Fuente,RyJ,Bolivar en al het andere spul. Ook de rest van Partagas vindt ik duidelijk beter dan dit ding. Hij is niet smerig, en hij geeft ook geen ranzige asbaksmaak na in de mond. Maar vindt hem duidelijk niet de moeite waard om hier nog een aantal van te scoren. Ik bestempel hem dan ook als een leuk ochtendrokertje...

Cijfers; As;9 Burn;8 Looks;8 Draw;8 Smaak; 4 Constructie; 8 Overall; 7.5

Value for money; 2/10

Begrijp mij goed, het is geen slecht ding maar niet mijn smaak! Veel te licht voor mij. En zeker geen aanrader voor de liefhebber van een wat "zwaardere" sigaar. En om jullie flauw te maken ik zeg een typisch wijve sigaartje :D GRAPJE. Ideaal voor de wat meer verfijndere smaakpappilletjes... Ohw ja ik deed er zo'n 55 minuten mee, wat ik aan de korte kant vindt voor een robusto... En dat smaakje op het laatst kun je inderdaad definieren als Citrus ;) Dat was mij nog even ontschoten...
Opdakje
250+
250+

Berichtdoor Misha » zo jul 08, 2007 6:23 pm

Je review boeit me,

De no.4 wordt namelijk aangeduid als 1 van de zwaardere cubanen...
(ik weet het eerlijk gezegd ook niet omdat ik m nog nooit heb aangestoken).

Misschien had je een 'lekke' sigaar (scheurtje), bijv onder het bandje?
Groet,

Misha

Het kan zijn dat dit bericht op een telefoon is gemaakt en daardoor korter en directer dan je wellicht van me gewend bent.
Misha
Site Admin
Site Admin

Voornaam: Misha
Favoriete sigaar: Cohiba Siglo I/IV
Favoriete manier van decappen: Knipper
favoriete knipper: Xikar

Berichtdoor Opdakje » zo jul 08, 2007 7:23 pm

Hier nu kunnen we los :),

Mijn cijfer kan ik wellicht bijstellen naar een 5je... Maar meer zal het niet worden. Voor iemand die van lichte sigaren houdt met toch wat diepgang is deze sigaar erg goed te pruimen! En zal die persoon hem ook wel een vette voldoende geven. Enkel ik houdt van wat zwaardere sigaren. Ik wist van ten voren dat het om een lichte partagas ging! Maar toch, vindt het gewoon jammer.

En de sigaar was perfect en ook geen gaatje in het dekblad of wat dan ook. Wat je wel eens hebt met sigaren, maar dat resulteert er vaak in dat de sigaar daar naar gaat scheefbranden... Trekt de brand naar het gaatje.

Ik ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden Misha, en ik zal er na de vakantie vast nog wel eentje kopen om mijn gelijk of ongelijk mee aan te tonen ;).
"Eating and sleeping are the only activities that should be allowed to interrupt a man's enjoyment of his cigar."
Opdakje
250+
250+

Re: Partagas - Serie D No.4

Berichtdoor schimahen » ma maart 08, 2010 6:57 pm

Hiervan heb ik er inmiddels veel gerookt.

Een echte typische Partagas smaak die ik altijd omschrijf als citrus-achtig en romig.

Een heerlijk sigaar om mee te nemen tijdens een goede wandeling of in de auto, wat dan meteen weer het tegenovergestelde daarvan is :mrgreen:

Het dekblad verschild wel vaak, van glad en bijna geen nerven tot aan grof en dat je denkt dat er iemand niet helemaal op heeft zitten letten. De smaak is dan wel weer hetzelfde en duidelijk herkenbaar.

Veel volle romige rook en ditmaal ook weer een sigaar waar je niet aan moet gaan zitten lurken, maar er de tijd voor moet nemen.

Het is een vaste bewoner van mijn humi.
schimahen
100+
100+

Berichtdoor Don Fernando » za mei 15, 2010 10:57 am

Deze PSD4 komt uit een robusto sampler die ik enige jaren geleden bij Gesto kocht, ik weet dus niet welke box code deze sigaar heeft, maar ik weet wel dat deze robusto van 4.8 inch lang en een ring van 50 in ieder geval van 2007 of eerder is.

Afbeelding

Het dekblad is licht van kleur, je kan het zelfs vaal noemen, maar ziet er stoer uit met de vele nerven. De sigaar heeft slechts een lichte stalgeur. De constructie voelt goed. Na het boren heb ik een prima proeftrek die een beetje naar hout smaakt.

Afbeelding

Ik proef de onmiskenbare Cubaanse ledersmaak in combinatie met wat cederhout, middelmatig van kracht. Het leer is duidelijk de hoofdsmaak het het mondgevoel is wat plakkerig. Halverwege wordt de leersmaak wat sterker zonder echt heel krachtig te worden. Net na het midden proef ik iets fris, het lijkt wel wat mint, door het leer heen en proef ik ook even wat chocolade op de achtergrond.

Afbeelding

Na 2/3de worden de smaken sterker, het is nu eindelijk de krachtige sigaar waar iedereen het altijd over heeft. Het mondgevoel is nu licht romig en ik proef ook wat peper. Op het eind komt het cederhout terug in combinatie met de peper en de ledersmaak die de hele sigaar lang merkbaar was.

Afbeelding

De rook is dun en de hoeveelheid weinig, alhoewel het na een derde iets beter wordt, maar nog altijd onvoldoende. De as is vrij donker en de trek en brand zijn prima, al heb ik op het laatst iets van scheefbrand. De sigaar is vol van smaak, maar niet zo zwaar als ik hem had verwacht. Ik heb de sigaar schoon geblazen op het laatst maar kreeg geen vlam, een teken dat de sigaar schoon brand.

Afbeelding

Zou ik deze sigaar vaker kopen? JA! Ik was nooit onder de indruk van de PSD4 maar ik moet mijn mening bijstellen, deze sigaar was fenomenaal.

Uiterlijk: 7 / 10
Constructie: 7 / 10
Trek: 6 / 10
Brand: 7 / 10
Rook & as: 5 / 10
Smaak eerste deel: 7 / 10
Smaak tweede deel: 8 / 10
Smaak derde deel: 8 / 10
'Zeg, het is kwart voor twee, kan het een beetje" aldus Buurman Bolderbast om 1:35
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Voornaam: Ferdinand
Favoriete sigaar: Tatuaje RC233
Padron 40th anniversary maduro
favoriete knipper: Palio

Berichtdoor MONTECRISTO » zo mei 16, 2010 8:00 am

Hoewel de Partagas P/2 één van mijn favorieten is , rook ik zo nu en dan ook
deze kleinere robusto. Zoals Ferdinand zegt , fenomenaal.
Er hangt wel een prijskaartje aan, voor 1,90 € meer heb je de P/2 . ( €11,70 )

AfbeeldingMC
MONTECRISTO
100+
100+

Berichtdoor Giardiniero » ma mei 24, 2010 6:38 pm

Ik heb 'm vorige week voor de eerste keer gerookt, en vond 'm erg lekker
Giardiniero
25+
25+

Favoriete sigaar: Davidoff Anniversario no. 3, Avo classic no. 9, Ramon Allones Small club corona

Berichtdoor ceasar » zo jul 25, 2010 9:52 pm

Grappig de wisselende berichten over deze sigaar. Ik heb hem vandaag gerookt en vond de brand waardeloos. Ook de platte smaak kon mij niet bekoren. Misschien had ik gewoon pech, ik zal hem nog eens halen om hem goed te beoordelen.
"And a woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke." R. Kipling
ceasar
100+
100+

Favoriete sigaar: H. Upmann
Bolivar
Over het algemeen de Cubanen.
favoriete knipper: Overig

Berichtdoor Bram Utrecht » ma jul 26, 2010 8:25 am

afgelopen maand deze sigaar 2 maal gerookt ennuh het is voor mij echt een toppertje!
A Cigar is like a Fantasy, lights up with tradition, enjoyed with imagination. Leon Fernandez
Bram Utrecht
25+
25+

Voornaam: Bram
Favoriete sigaar: - Padron Anniversario 1964 Exclusivo
- Partagas Serie D no.4
- Liga Privada no.9
- Ramon Allones Specially selected

Berichtdoor JH » ma jul 26, 2010 11:11 am

Voor mij ook een van de top 10 bewoners. Maar 1 keer een matige gerookt en dat was dan ook nog eens de Limitada versie.
The first feature of a wise man is happiness
*** Waar en wanneer word er ge-Herft ***
JH
1000+
1000+

Voornaam: Joep
Favoriete sigaar: Bolivar Re's
Illusione ~88~
Cruzado Mario