La Flor Dominicana double ligero 660

De Dominicaanse Republiek, het land waar veel gevluchte Cubanen een nieuw bestaan opbouwden.

La Flor Dominicana double ligero 660

Berichtdoor Don Fernando » ma jul 26, 2010 8:28 am

Ik heb toch al redelijk veel La Flor Dominicana double ligero sigaren gerookt zonder dat ik er ooit één heb gerecenseerd, waarom weet ik eigenlijk niet. Maar daar is nu verandering in gekomen, ik heb nu een La Flor Dominicana double ligero 660 gepakt voor een recensie. Waarom de sigaar de naam 660 heeft gekregen is me onbekend, ik verwacht bij zo'n naam een sigaar van 6 inch lang met een ring van 60 maar deze sigaar is slecht 4⅝ inch lang, de ring van 60 klopt wel. De double ligero lijn bevat Dominicaans binnengoed en een Dominicaanse dekblad dat van de plantage van La Flor Dominicana zelf afkomt met een Ecuadoriaans sun grown dekblad. De prijs voor dit korte dikke sigaartje ligt in Nederland op € 6,50

Afbeelding

Het dekblad ziet er mooi uit, donker en olieachtig maar het voelt wat vet en plakkerig aan. Ik zie geen echte nerven. De sigaar voelt hard aan en heeft een lichte stalgeur. De proeftrek is wat aan de zware kant en ik proef peper en rozijnen.

Afbeelding

Ik proef een licht bittere koffiesmaak met een vleugje chocolade en wat peper. Na een halve centimeter veranderd de licht bittere koffie in hout en zo nu en dan blijf ik wat romige chocolade proeven. Deze smaken veranderen weinig tot de helft, behalve dan dat de romige chocolade spaarzamer wordt en het hout wat aan kracht wint.

Afbeelding

Halverwege komen er wat noot en toast smaken bij het hout. Het hout en de toast verdwijnen langzaam en na twee derde proef ik alleen maar noten met wat kruidigs.

Afbeelding

Ondanks dat dit een klein sigaartje is doe ik er toch precies twee uur mee. Ik kreeg meer dan voldoende rook alleen was de rook dun. De trek is goed maar de brand gaf wat probleempjes, echter niet van dien aard dat ik moest corrigeren. De lichtgrijze as is erg stevig. Deze sigaar is middelmatig tot vol van smaak en vol van kracht. De sigaar bouwt mooi op, waardoor deze mijns inziens ook geschikt is voor sigarenliefhebbers die normaal niet van hele stevige sigaren houden.

Afbeelding

Zou ik deze sigaar vaker kopen? Ik zal wel meer La Flor Dominicana Double Ligero's kopen, maar dan een andere maat. Ring 60 is me te dik.

Uiterlijk: 8 / 10
Constructie: 7 / 10
Trek: 7 / 10
Brand: 7 / 10
Rook & as: 7 / 10
Smaak eerste deel: 7 / 10
Smaak tweede deel: 7 / 10
Smaak derde deel: 7 / 10
'Zeg, het is kwart voor twee, kan het een beetje" aldus Buurman Bolderbast om 1:35
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Voornaam: Ferdinand
Favoriete sigaar: Tatuaje RC233
Padron 40th anniversary maduro
Favoriete manier van decappen: Boren
favoriete knipper: Palio
Aansteek Methode: Torch aansteker

Re: La Flor Dominicana double ligero 660

Berichtdoor schimahen » ma jul 26, 2010 10:39 am

Ha een LFD double Ligro.

Ik ben blijven hangen bij de chisel. :D

Wel mooi dat je voor € 6,50 twee uur lang rookplezier hebt :thumbsup:

Misschien kan je vertellen hoe deze sigaar zich verhoudt ten opzichte van de chisel? (die jij ongetwijfeld gerookt hebt) :drewl:

Is het verstandig om voordat je deze 660 rookt, wel iets gegeten moet hebben?
schimahen
100+
100+

Berichtdoor Don Fernando » ma jul 26, 2010 10:57 am

Ik zou hem niet op een lege maag roken, of zelfs na een lichte lunch. Het is een stevige jongen, al is de opbouw wel mooi gelijkmatig. De chisel vind ik persoonlijk lekkerder, die smaakt iets krachtiger door de dunnere ringmaat en door de dunnere maat ligt de sigaar ook lekkerder in de mond, maar dat is puur een persoonlijk iets, sommige mensen (zoals Zipponeeke) vinden een dikke ringmaat weer prettiger dan een dunne ringmaat.
'Zeg, het is kwart voor twee, kan het een beetje" aldus Buurman Bolderbast om 1:35
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Voornaam: Ferdinand
Favoriete sigaar: Tatuaje RC233
Padron 40th anniversary maduro
Favoriete manier van decappen: Boren
favoriete knipper: Palio

Berichtdoor Big Smoker » wo jul 28, 2010 9:16 am

Don Fernando schreef:Ik zou hem niet op een lege maag roken, of zelfs na een lichte lunch. Het is een stevige jongen, al is de opbouw wel mooi gelijkmatig. De chisel vind ik persoonlijk lekkerder, die smaakt iets krachtiger door de dunnere ringmaat en door de dunnere maat ligt de sigaar ook lekkerder in de mond, maar dat is puur een persoonlijk iets, sommige mensen (zoals Zipponeeke) vinden een dikke ringmaat weer prettiger dan een dunne ringmaat.

Don daar ik ook niet vies ben van zoeen dikke jongen zal ik hem weer eens roken en ja hé je kent René nu en die dan met een 660 in zijn mond schitterend toch
mag van de Doc weer af en toe een sigaartje in brand steken zij hij het gaat beter met mijn keel gelukkig

Afbeelding
Big Smoker
250+
250+

Voornaam: Jean
Favoriete sigaar: De kleine NUB type's
Maar na smaak
1.Bolivar RC
2.Partagas D 4
3.H.upmann
Favoriete manier van decappen: Knipper
favoriete knipper: Xikar

Berichtdoor Emilio Cigaros » wo jul 28, 2010 9:28 am

Niks mis met 'n ringmaat 60... :mellow: :wink:
Je hoeft de sigaar niet continu tussen je kaken/lippen te hebben. :wink: Gewoon ff 'n trekje en weer uit de mond. :mellow:
"A smoke in times of rest is a great companion to the solitary soldier."
Che Guevara

Check ook mijn sigarenblog
Emilio Cigaros
250+
250+

Voornaam: Emile
Favoriete sigaar: Oliva Serie V
Don Pepin Black Label

Berichtdoor zipponeeke » wo jul 28, 2010 12:57 pm

Emilio Cigaros schreef:Niks mis met 'n ringmaat 60... :mellow: :wink:
Je hoeft de sigaar niet continu tussen je kaken/lippen te hebben. :wink: Gewoon ff 'n trekje en weer uit de mond. :mellow:

Meestal heb ik ze constand in mijn mond :mrgreen:
“My fellow chiefs and I would like the white man to know that the red man has great heroes, also.” Henry Standing Bear, 1939
zipponeeke
500+
500+

Voornaam: Rene
Favoriete sigaar: Teveel om op te noemen.
Maar momenteel is toch de Don Tomas Clasico een favoriet

Berichtdoor Emilio Cigaros » wo jul 28, 2010 3:15 pm

zipponeeke schreef:
Emilio Cigaros schreef:Niks mis met 'n ringmaat 60... :mellow: :wink:

Meestal heb ik ze constand in mijn mond :mrgreen:

Dan heb je zeker 'n hele grote scheur... :lol: Ach, wat zeuren we trouwens over ringmaat 60. Vrouwen (en Sander) zijn wel grotere diameters gewend... :lol:
"A smoke in times of rest is a great companion to the solitary soldier."
Che Guevara

Check ook mijn sigarenblog
Emilio Cigaros
250+
250+

Voornaam: Emile
Favoriete sigaar: Oliva Serie V
Don Pepin Black Label