Toen ik vorig jaar in Amerika was werd ik door een vriend gebombardeerd met een aantal verschillende Rocky Patel "A" sigaren in een eigen kistje. Deze sigaren zijn amper te krijgen, zelfs voor Rocky Patel medewerkers.

Ik heb nog regelmatig contact met die Amerikaanse vriend en tijdens mijn volgende vakantie in Florida, eind dit jaar, blijf ik ook een week bij hem en zijn familie logeren. Ik wist dus dat ik deze sigaar met plezier zou oproken, zelfs als de sigaar niet lekker zou zijn dan kwam het plezier van het vooruit kijken naar mijn vakantie en het opnieuw ontmoeten van mijn vrienden daar.

Deze "A" heeft een lengte van 8½ inch met een ring van 50. Dat is geen dunne ringmaat maar door de lengte van de sigaar ziet ring 50 er dun en elegant uit. Het dekblad is donker, glad en olieachtig en doet me een beetje aan leer denken. Er zijn wat nerven zichtbaar maar die zijn erg dun. De sigaar voelt goed qua constructie en de proeftrek bevestigd dat. Ik proef wat rozijnen. De sigaar heeft een paar prachtige bandjes en een zachte hooigeur.

Ik proef een sterke koffiesmaak met hooi. Na een centimeter wordt de koffie wat zachter maar de hooismaak houdt dezelfde kracht. Even later verdwijnt de koffie helemaal en proef ik hooi en aarde.

Halverwege proef ik wat cacao poeder maar helaas is deze smaak ook zo weer weg. Het mondgevoel is droog, helemaal achter in de keel. Qua smaakontwikkeling gebeurd er helemaal niets.

De rookduur van deze sigaar is twee uur en twintig minuten en in die periode kwam er maar weinig en dunne rook uit de sigaar. De peper en zout kleurige as is wel stevig. De trek en de brand zijn goed te noemen. Zowel qua smaak als qua kracht is deze sigaar middelmatig.

Zou ik deze sigaar vaker kopen? Nee, ik vind hem niet lekker.
Uiterlijk: 9 / 10
Constructie: 7 / 10
Trek: 8 / 10
Brand: 7 / 10
Rook & as: 7 / 10
Smaak eerste deel: 6 / 10
Smaak tweede deel: 6 / 10
Smaak derde deel: 6 / 10