Rocky Patel 1990 vintage 'A'

Honduras, een land in opkomst... Oude traditie en nieuwe technieken.

Rocky Patel 1990 vintage 'A'

Berichtdoor Don Fernando » zo jul 25, 2010 12:11 pm

Als je mijn Rocky Patel recensies leest zal je zien dat ik geen fan ben. De meeste Rocky's vind ik helaas niet lekker, op een enkele na.

Afbeelding

Toen ik vorig jaar in Amerika was werd ik door een vriend gebombardeerd met een aantal verschillende Rocky Patel "A" sigaren in een eigen kistje. Deze sigaren zijn amper te krijgen, zelfs voor Rocky Patel medewerkers.

Afbeelding

Ik heb nog regelmatig contact met die Amerikaanse vriend en tijdens mijn volgende vakantie in Florida, eind dit jaar, blijf ik ook een week bij hem en zijn familie logeren. Ik wist dus dat ik deze sigaar met plezier zou oproken, zelfs als de sigaar niet lekker zou zijn dan kwam het plezier van het vooruit kijken naar mijn vakantie en het opnieuw ontmoeten van mijn vrienden daar.

Afbeelding

Afbeelding

Deze "A" heeft een lengte van 8½ inch met een ring van 50. Dat is geen dunne ringmaat maar door de lengte van de sigaar ziet ring 50 er dun en elegant uit. Het dekblad is donker, glad en olieachtig en doet me een beetje aan leer denken. Er zijn wat nerven zichtbaar maar die zijn erg dun. De sigaar voelt goed qua constructie en de proeftrek bevestigd dat. Ik proef wat rozijnen. De sigaar heeft een paar prachtige bandjes en een zachte hooigeur.

Afbeelding

Afbeelding

Ik proef een sterke koffiesmaak met hooi. Na een centimeter wordt de koffie wat zachter maar de hooismaak houdt dezelfde kracht. Even later verdwijnt de koffie helemaal en proef ik hooi en aarde.

Afbeelding

Halverwege proef ik wat cacao poeder maar helaas is deze smaak ook zo weer weg. Het mondgevoel is droog, helemaal achter in de keel. Qua smaakontwikkeling gebeurd er helemaal niets.

Afbeelding

De rookduur van deze sigaar is twee uur en twintig minuten en in die periode kwam er maar weinig en dunne rook uit de sigaar. De peper en zout kleurige as is wel stevig. De trek en de brand zijn goed te noemen. Zowel qua smaak als qua kracht is deze sigaar middelmatig.

Afbeelding

Afbeelding

Zou ik deze sigaar vaker kopen? Nee, ik vind hem niet lekker.

Uiterlijk: 9 / 10
Constructie: 7 / 10
Trek: 8 / 10
Brand: 7 / 10
Rook & as: 7 / 10
Smaak eerste deel: 6 / 10
Smaak tweede deel: 6 / 10
Smaak derde deel: 6 / 10
'Zeg, het is kwart voor twee, kan het een beetje" aldus Buurman Bolderbast om 1:35
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Voornaam: Ferdinand
Favoriete sigaar: Tatuaje RC233
Padron 40th anniversary maduro
Favoriete manier van decappen: Boren
favoriete knipper: Palio
Aansteek Methode: Torch aansteker

Re: Rocky Patel 1990 vintage 'A'

Berichtdoor schimahen » zo jul 25, 2010 12:25 pm

Goede review Ferdinand.

IK hoor wel vaker dat deze sigaren niet helemaal zijn wat je er van zou verwachten, maar dat is nu eenmaal de kracht van een goed marketingplan :mrgreen:

Voor ik er zelfs een echt oordeel oer geef zal ik er zelf eens een paar moeten roken. hoewel ik nu wel bevooroordeeld ben hahaha

Was er eigenlijk nog wel iets positiefs te vinden aan deze sigaar? Al is het maar de brand en trek?
schimahen
100+
100+

Berichtdoor Don Fernando » zo jul 25, 2010 12:42 pm

Qua constructie (uiterlijk, brand, trek, rook) is er niets op deze sigaren aan te merken. Als je ze wilt kopen, dan moet je nu je slag slaan. Bij de NPU/Oliva cigar lounge in Den Bosch liggen ze erg goedkoop (niet deze 'A' maar wel torpedo, petit corona, corona, robusto en churchill). The Longfiller Company stopt met het importeren van de Rocky Patel sigaren en moet ruimte maken in het magazijn waardoor de laatste paar kisten in prijs zijn verlaagt. Een kistje van 20 kost nu slechts 80 euro, exclusief bij de NPU.
'Zeg, het is kwart voor twee, kan het een beetje" aldus Buurman Bolderbast om 1:35
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor schimahen » zo jul 25, 2010 1:17 pm

Bedankt voor de tip Ferdinand!

Waar komen de tabakken vandaan bij deze Rocky Patel? en hoe verhoudt zich dit met de sigaren die bij NPU liggen?
schimahen
100+
100+

Berichtdoor Don Fernando » zo jul 25, 2010 1:22 pm

Dezelfde blend, dus (vrijwel) dezelfde smaak alleen een ander model. En voor wat betreft de gebruikte tabak, dit is wat ik kan vinden op cigar.com (check ook de prijzen daar, ze zijn echt spotgoedkoop bij de NPU op het moment)

As the oldest cigar in his vintage line, the Rocky Patel Vintage 1990 is blended with maduro broadleaf wrapper dating back to 1990.

The Rocky Patel Vintage 1990 line is a medium bodied smoke. This blend of rare aged tobacco has the perfect balance of flavor, complexity, and richness. A very smooth earthy smoke with notes of cedar and a light espresso flavor. In pursuit of the finest tobacco's the world has to offer, Rocky Patel uses this 12 year old Honduran Broadleaf wrapper along with a 5 year old filler and binder that will satisfy every smoker from novices to the most discriminating of aficionados.
Don Fernando
Site Admin
Site Admin

Keer terug naar Hondurese sigaren