En al ben ik best tevreden met mijn knip- of boortechniek, het is toch altijd interessant om nog eens de essentie van deze techniek te zien. Zo is voor mij nieuw, het vooraf bevochtigen van de sigaar.
Overigens zie ik de ‘Don’ dat alleen doen bij het knippen van de Torpedo en bij het boren. Bij het knippen met de palio zie ik hem dat niet doen. Is dit toeval, of zit hier enige logica achter??
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).
Heb ook nooit anders gedaan dan de cap nat maken voor het knippen.
Even vooropgesteld dat iedereen zijn eigen favoriete manier van knippen heeft en hieraan niets mis is, kwam ik laatst in de sigarenshop van Piet van Kuyk (kom ik wel vaker overigens, soms te vaak) en heb hem gevraagd wat zijn methode van ontcappen is. Antwoord: "altijd knippen, met een Palio". Waarop ik vroeg waarom hij niet boorde? Boren vond hij maar niks, omdat dit het rookkanaal negatief beïnvloed, m.a.w. een te klein gat zorgt ervoor dat de doorgang niet optimaal is. In principe hetzelfde als wanneer je een torpedo te zuinig afknipt.
Wat is jullie mening hierover?
"De beste sigaar is de sigaar die u verkiest" (Zino Davidoff)
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik boor liever dan dat ik knip. Geen losse stukjes tabak in je mond, minder kans op een afrollend dekblad en een iets meer geconcentreerde smaak door een minder groot rookkanaal.
'Zeg, het is kwart voor twee, kan het een beetje" aldus Buurman Bolderbast om 1:35